Život aneb Jak to vidí bráška - část 1



     Nevěřila by jsi, jak neuvěřitelná nuda může ve škole být. Ani dvouměsíční prázdniny nejsou tak dlouhý, jako jedna hodina ve škole. Jak já se těšil domů. Ostatně jako všichni. Nálek má extrémně nudné hodiny. Akorát dneska se uvelebil nám pustit nějaké video, ovšem se strojírenskou tématikou. Ale nebyli bychom to znudění chlapci, abychom video neohodnotili několika pikantními komentáři. Jistě by si našel vhodná slova i Lanďáček, který mě dnes ráno poslal do háje s tím, že mu, a to cituji, je blbě jako sviňa. Takže jsem seděl s Makovcem, který celý den zpíval tak příšerně, že jsem hledal útěchu v letáčku na nástěnce poučující mě o ochranných plynech pro svařování MIG/MAG. Kakšič poslouchal songy ze sluchátek a Roman vypadal, že brzy Makovcovi rozbije hubu, protože jeho zpěv irituje celou třídu. Ale asi zpíval na nějaké zajímavé frekvenci, protože ho Nálek nebyl schopen slyšet, ale pravděpodobně ho spíše ignoroval, protože jsme ho asi pěkně nasrali. Pak se konečně ozval ten líbezní zvuk zvonku.
     Občanka, lehké řekneš si. Taky bych si to řekl nebýt toho, že jsem zase seděl s Makovcem a Narvánem, který stále nestíhá psát a pořád si ode mě půjčoval sešit. Proč jen mám tak dobré písmo, že si ode mě musí každý půjčovat sešit. Ovšem, občanka je hodina smíchu. Není nad to, když se třídou line ruch a kecání a Lonstelencová zmlkne a my s ní, protože si všichni uvědomí, že se na pozadí jejich rozhovoru se spolužákem se  rozlilo ticho. „Co já bych kříčela. Vždyť mi se můžeme klidně sejít odpoledne,“ namítla Lostelencová s rukama na prsou a s "láskou" ve tváři. Pokračujeme dále v učení a jak už to tak bývá, postupně se dostáváme se zase do ruchu. Lostelencová rudne a začne křičet na celou třídu: „Vždyť vy jste horší než čtvťáci!“ V tento okamžik všichni sklopíme zrak a dělají všechno proto, abychom nepukli smíchy.
    Pak konečně přišla poslední hodina. Tu už jsem nějak přežil a nakonec hurá za Ady, řekl jsem si. Ale ovšem, jak je ti známo, Ady je ničící stroj.
    Sakra, ta mě zabije. Proč e to sní tak těžké? Proč je tak těžké vědět, co se jí v té palici honí. Včera, v tom kině, to bylo super, nebo to alespoň za něco stálo. Bylo z ní cítit, že mě má ráda, že ji na mě záleží, hlavně to pak utvrdil ten dárek, který mi dala. Modré z nebe. Když už mi něco takového dává, musí k tomu mít nějaký důvod. Hold, když chce, tak umí potěšit, ale proč hned druhý den se to musí zase vše vrátit na začátek. Proč je tak krásný pocit radosti z ní cítit jen někdy. Když ji na mě tak záleží, že mi dává takové, řekněme narovinu, ne nejlevnější dárky, tak proč ne každý den? Já si to celé pak dávám za vinu, ale je to vlastně její vina. Když z ní cítím tu radost, třeba když se držíme za ruce  nebo tak, jsem přirozenější, jsem víc sám sebou než ta hnusná přetvářka, která se mi nelíbí, ale já ji prostě instinktivně dělám. Nechci toho zase tak moc, ne?

     Jo, bráška měl vždy problémy. Vím to. Vím to moc dobře. Poté, co se odstěhoval Tomáš, náš starší brácha, byli jsme si docela dost blízcí. Takže ano, vím toho hodně z jeho hlavy a jeho trápení. Svěřoval se mi, pak zase já jemu, byli jsme taková super sourozenecká dvojka.
   Byl to takoví velký myslitel. Měl dobrou představivost, proto mu strojírenství, kterému se na střední věnoval, nic neříkalo a moc mu to nešlo. Učil se jen tak, aby prolézal. Ale ne každému se jeho styl učení líbil. Takovými byli třeba zrovna naši.
    To ho zavolali zrovna, když mě dovyprávěl, co přes den dělal. Šel a ve tváři měl takový napjatý výraz. Věděl, co ho čeká. Trefil se. Slyšela jsem zespoda, jak na něj křičí a nadávají mu. Asi je jeho známky moc nepotěšili.
    Slyšela jsem jak se tam s nimahádá, že ho to nebaví a těžko se mu to učí, ale naši o tom nechtěli nic slyšet, že prý jestli si myslí, že je baví chodit do práce? Pochybuji, ale tohle Ráďa nebyl schopen chápat. Viděl v životě větší a hlubší smysl, než je studium a práce. Život je od toho, abychom žili a užívali si ho a ne, abychom si dělali starosti s tím, že dneska si nekoupím ten lahodný pribináček, protože by mi to potom nevycházelo na nájem, říkával. Ale vždy se mu dostala odpověď, že musíme dělat to, co musíme. Nemáme na vybranou, ale to si on odmítal připustit. Říkal, že najde cestu, jak si život užít.
     Dveře do mého pokoje se otevřeli a Ráďa vstoupil. Ačkoli to nechtěl mít ani na mysli, tak věděl, že mu nezbude nic jiného, než ty známky zlepšit.
     „Tak co?“ zeptala jsem se, když přišel a usedl na postel.
    „Omezili mi počítač na dvě hodiny denně.“ Aby jste věděli, on na něm trávil dost času. Ne, že by na něm byl závislí, ale nevěděl, co jiného má v tyto podzimní dnech dělat. Venku je hnusně a neměl nic na čtení. Byl docela vybíraví. „A když se ty známky pak prý nějak zlepší, dostanu tři minuty navíc.“
     Zasmála jsem, ale hned jsem přestala. „Smáli se?“
     „Jak koně, ale já ne. Jen jsem přikývnul a odešel.“
     „Tak, co s tím budeš dělat?“ vyzvídala jsem, když se válel po mé posteli a civěl do stropu.
    „No,“ řekl po chvilce, „asi si v tom udělám pořádek. Naši chodí z práce nejdříve po třetí, takže doté doby mohu být na počítači. Pak chodí dřív spát, takže si vezmu notebook, zalezu do postele a budu na něm, to je tak čas od půl jedenácté do půl dvanácté. Takže od tří do půl jedenácté, to je...“ pohlédl na moje nástěnné hodiny, „sem a půl hodiny, mínus ty dvě. To mi zbývá pět a půl hodiny, což je sakra hodně...pět a půl hodiny, to se poseru nudou.“
     „Něco se najde, já to taky zvládám,“ namítla jsem.
    „Ty si píšeš ty svoje příběhy, to není pro mě. Budu si muset najít něco na čtení, ale stejně vydržím maximálně hodinu, takže se vážně budu muset věnovat tomu učení.“
     „Takže?“ zeptala jsem se, když rázně vstal z postele.
    „Takže se jdu kouknout, jak se učí, protože s tím mám problémy. Pak se uvidí,“ pohladil mě po tváři a zmizel ve svém pokoji. 




Žádné komentáře:

Okomentovat